خواست خدایی در این زمینه بیان داشت پارک گلشن بعد از احداث پل شهدای کشن دیگر قابلیت خود را از دست داده است، چرا که از روی پل درون باغ را می شود دید و زنان ما از همان مکان کوچک هم محروم شدند.
کد خبر: ۹۸۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 28 July 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: همه ما اهمیت تفریح سالم و تاثیر آن بر روح و جسم انسان را می دانیم. تفریح و ورزش موجب دوری از استرس و افسردگی و ایجاد نشاط و سلامت جسمی و روحی می شود.

در روایات دینی ما نیز بر مسئله تفریح تاکید شده است، امام رضا(ع) می فرماید: :«تفریح و سرگرمی لذت بخش، شما را در اداره زندگی یاری می کند و با کمک آن بهتر به امور دنیای خویش موفق خواهید شد. بحار/ ج17/صفحه 308»

از آن سو هم، همه ما می دانیم که در خانواده محور نشاط و آرامش، زن و مادر خانواده است. مادر اگر شاد و سالم باشد، خانواده نیز شاد و بانشاط است.

علاوه بر مادران، دختران نوجوان و جوان ما که مادران آینده جامعه هستند، در این سنین نیاز به نشاط و هیجان سالم برای پیشبرد بهتر اهداف خود در زندگی دارند.

یکی از مکان هایی که این نیاز را برای زنان و دختران تامین می کند، پارک ها هستند.

در پارک ها، امکانات مختلفی مانند شهر بازی، زمین والیبال و فوتبال، پیست دوچرخه سواری، میز تنیس و... وجود دارد که متاسفانه استفاده از این امکانات برای بسیاری از بانوان محجبه ما مقدور نیست.

بانوان محجبه به خاطر رعایت حدود شرعی و نوع پوشش نمی توانند دوچرخه سواری کنند، نمی توانند با دوستانشان در پارک به راحتی و به دور از نگاه نامحرم والیبال، بدمینتون و... بازی کنند، نمی توانند سوار برخی از اسباب بازی‌های شهر بازی مانند سالتو، ترامپلی و...شوند بنابراین تنها تفریح آنها در پارک ها پیاده روی و نشستن در فضای سبز پارک است.

جای تعجب است که چرا در سومین شهر حرم اهل‌بیت، بانوان محجبه ما کمترین سهم را از پارک های شهر ندارند؟! تنها مکانی که در شیراز وجود دارد، باغ بانوان گلشن است که مساحت آن بسیار کم و هیچ گونه امکانات تفریحی و ورزشی خاصی برای بانوان ندارد.

مساحت باغ گلشن 1.5 هکتار است که نیمی از آن باغ خانواده و نیم دیگرش باغ بانوان است. قبلا در این باغ تعدادی دوچرخه وجود داشت اما الان دیگر همان دوچرخه ها هم وجود ندارد.

این در حالی است که در شهرهای مختلف کشور پارک هایی ویژه بانوان با مساحت بالا و با امکانات فروان وجود دارد. به عنوان مثال مشهد، پنج پارک بانوان دارد که مساحت هر کدام از پارک ها 5، 22، 12، 15 و 12 هکتار می باشد.

تهران نیز پنج پارک بانوان با مساحت 20، 27، 24، 22 و 6 هکتاری دارد. شهرهای دیگر هم کمترین مساحتی که برای پارک بانوان دارند، 4.5 هکتار است.

تقریبا اکثر این پارک ها در شهرهای مختلف کشور دارای امکاناتی مانند زمین والیبال، زمین تنیس، میز پینگ پونگ، میز شطرنج، فوتبال دستی، دوچرخه، سالن بدنسازی، اسباب بازی های شهربازی، قسمت هایی مخصوص کودکان تا مادران بدون دغدغه کودکان به تفریحشان برسند، سالن های همایش ویژه کارگاه های آموزشی مخصوص بانوان و خدمات دیگری مانند کافی شاپ، غرفه فروش دست سازه های بانوان و... می باشد و در آنها نیاز به پوشش اسلامی نیست. در این میان انگار فقط بانوان شیرازی محروم از چنین موقعیتی هستند.

البته دغدغه‌ داشتنِ پارکِ ویژه بانوان فقط دغدغه خانم های محجبه نیست بلکه بسیاری از خانم هایی که حجاب کامل ندارند، علاقه دارند مکانی باشد که به دور از نگاه مردان و محدودیت پوشش به تفریح و ورزش بپردازند.

 

کما اینکه همین بانوان در باغ بانوان گلشن هم می آمدند و این نشانگر نیاز آنها به چنین مکان هایی است. بسیار دیده می شود که بانوان پارکور کار که در پارک های مختلف مشغول تمرین هستند، مورد اذیت و مزاحمت قرار می گیرند و البته حرکات آنها هم مناسب فضای عمومی نیست ولی کسی نمی تواند به آنها اعتراض کند که نباید اینجا ورزش کنند، برای این که آنها مکان مناسبی برای این کار ندارند و از سر ناچاری و علاقه به این رشته در پارک های عمومی تمرین و ورزش می کنند.

لزوم ایجاد فضای مناسب تفریحی جهت استفاده بانوان

برای ملزم بودن بانوان به عفاف و حیا، تبلیغ کار خوبی است ولی از آن بهتر این است که برای بانوان ما بستری فراهم شود تا از حجاب خود لذت ببرند و آن را مانع برخی از علائق حلال خود نبینند چون ایمان همه افراد جامعه به مسائل دینی به یک اندازه نیست.

افرادی را می شناسم که به خاطر علاقه‌شان به برخی تفریحات مانند دوچرخه سواری به صورت دائمی و یا مقطعی چادرشان را کنار گذاشتند تا مورد قضاوت و سرزنش واقع نشوند که این مسئله به خاطر بی فکری مسئولین ما جای تأسف دارد.

برای پیگیری این مسئله به چند تن از مسئولین تماس گرفتیم. ابتدا با معاون توسعه ورزش بانوانِ اداره کل ورزش و جوانان فارس صحبت کردیم.

فریبا خالدی در پاسخ گفت: این مسئله در حیطه وظایف این اداره نیست و باید از طریق شورای شهر و شهرداری آن را پیگیری کرد.

به سراغ افسانه خواست خدایی منتخب مردم در ششمین دوره شورای شهر شیراز رفتیم.

خواست خدایی در این زمینه بیان داشت: متاسفانه مکان تفریحی مناسب برای بانوان ما و به ویژه بانوان محجبه ما وجود ندارد و در این زمینه شهرداری کم کاری کرده است.

وی اظهار کرد: پارک گلشن بعد از احداث پل شهدای کشن دیگر قابلیت خود را از دست داده است، چرا که از روی پل درون باغ را می شود دید و زنان ما از همان مکان کوچک هم محروم شدند.

خواست خدایی گفت: احداث یک مکان تفریحی سالم همراه با قسمت های فرهنگی و آموزشی و بازار غرفه فروش محصولات دست ساز بانوان، در مناطق کم برخوردار شهر، برای بهبود روحیه و نشاط آنها، یکی از برنامه های من در شورای شهر است که با حمایت بانوان شهر آن را محقق می کنیم.

به گزارش فارس، پیشنهاد می شود تا زمانی که چنین مکانی برای بانوان احداث شود، قسمتی از پارک های بزرگ شهر مانند پارک 50 هکتاری مادر و یا پارک جنت را برای زنان و دختران جدا و در آن امکانات تفریحی و ورزشی لازم برای بانوان، مهیا کنند.

مشابه این پیشنهاد قبلا در شهر مشهد رخ داده است و قبل از افتتاح پارک ویژه بانوان، 5 هکتار از پارک ملت را در اختیار بانوان قرار داد که امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده زنان شیرازی نیز مانند زنان شهرهای دیگر کشور از مکانی مناسب برای تفریح بهره‌مند شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار